Přeskočit na obsah
CESS
  • Úvodní stránka
  • Časové řady
    • Náklady zdravotních pojišťoven
    • Průměrná mzda v zubních laboratořích
    • Velikost trhu stomatologických služeb
    • Pracovníci
      • Počty pracovníků ve stomatologii v České republice
      • Kraje
        • Jihočeský kraj
        • Jihomoravský kraj
        • Kraj Vysočina
        • Královehradecký kraj
        • Liberecký kraj
        • Moravskoslezský kraj
        • Olomoucký kraj
        • Pardubický kraj
        • Plzeňský kraj
        • Praha
        • Středočeský kraj
        • Ústecký kraj
        • Zlínský kraj
31 října, 2021 podle Dominik Bauer

Více jak čtvrtina zubních techniků pracuje v zubních laboratořích, které naposledy zvedaly ceny svých výrobků před dvěma roky

Více jak čtvrtina zubních techniků pracuje v zubních laboratořích, které naposledy zvedaly ceny svých výrobků před dvěma roky
31 října, 2021 podle Dominik Bauer

Z průzkumu provedeného na jaře tohoto roku vyplývá, že 27 % zaměstnaných zubních techniků pracuje v zubních laboratořích, které naposledy zvedaly ceny svých výrobků před 24 měsíci, či před více jak 24 měsíci.

Na tyto a další témata, jenž se týkaly nejen ochoty úpravy cen, hledalo odpověď šetření, které se uskutečnilo na jaře roku 2021. Šetření se zúčastnili jak zubní technici zaměstnaní v zubních laboratořích, tak zubní technici pracující ve vlastní praxi. První výsledkovou část šetření právě přinášíme.

Druhý díl, který se věnuje poklesu příjmů zubních techniků během epidemie, naleznete zde.

Třetí díl, který se věnuje případné změně charakteru vyráběných náhrad, naleznete zde.

Čtvrtý díl, jež se věnuje investicím do výrobních prostředků, naleznete zde.

Zubní technici zaměstnanci

Zubní technici zaměstnanci na otázku, zda vůbec zdražil zaměstnavatel laboratorní služby v souvislosti s epidemií Covid-19, odpovídali z velké části negativně. Mohlo by se říci, že zubní laboratoře zaměstnávající zubní techniky přistupovali ke zvedání cen v souvislosti s epidemií Covid-19 laxně. Celých 72 % zaměstnanců, kteří se zúčastnili šetření, odpovědělo negativně na otázku, jestli jejich zaměstnavatel služby v souvislosti s epidemií zdražil. Pouze dvě procenta respondentů přiznávala, že zaměstnavatel zdražil kvůli epidemii a celých 26 % zaměstnanců odpovědělo, že by jejich zaměstnavatel zdražil i bez vlivu epidemie. Výsledky ukazuje graf níže.

Chart by Visualizer

Také výrazná byla skupina zubních techniků, celých 64 %, která pracuje v zubní laboratoři, jejíž majitel se ani nechystá zdražení vyráběných zubních náhrad. Pouze menšina zaměstnanců, 27 %, pracuje v organizaci, která se chystá zdražit své služby a 9 % účastníků šetření vůbec netuší, jestli jejich zaměstnavatel zdražení chystá.

Chart by Visualizer

Na otázku, kdy naposledy zubní laboratoř, ve které pracují, zvedala ceny svých produktů, se respondenti rozdělili na tři výrazné skupiny. Do roka, před rokem, před dvěma a více roky. Procentuální podíl zubních techniků, jejichž zaměstnavatel zvyšoval cenu zubních náhrad naposledy před 24 měsíci, činní 9 % respondentů. Ještě vyšší je podíl zubních techniků, jež pracují v zubních laboratořích, ve kterých majitel zvedal ceny stomatologických výrobků před více než 24 měsíci. Těchto zubních techniků bylo v průzkumu oproti předešlé skupině dvojnásobek, to jest 18 %. Většina, tedy 48 % zubních techniků, pracuje na pracovištích, kde k poslední změně cen došlo před 12 měsíci. Čtvrtina zubních techniků pracuje v laboratořích, kde k poslední změně cen došlo před třemi a méně měsíci, jak ukazuje graf níže. Pokud bychom se pokusili vytvořit index průměrného časového růstu cen, pak můžeme hovořit, že zaměstnavatelé v průměru zvedali ceny stomatologických výrobků před více jak 13 měsíci.

Chart by Visualizer

Zubní technici ve své praxi

Zubní technici pracující ve vlastní praxi přistupovali ke zdražení méně zdrženlivě, nebo to alespoň tvrdili. Skupina těch, kteří v souvislosti s epidemií nezdražili, byla menší než u zubních techniků zaměstnanců. Jedná se o skupinu 58 % zubních techniků. Výrazná část zubních techniků zdražila. Jedná se o 42 % respondentů, z toho 20 % účastníků by zdražilo bez ohledu na epidemii.

Chart by Visualizer

V otázce chystaného růstu cen za své produkty jsou samostatně pracující zubní technici více optimističtí než jejich kolegové zaměstnanci. Nadpoloviční část zubních techniků chce své služby zdražit, jedná se o 56 % jedinců. Zbylá skupina 44 % zubních techniků o tom neuvažuje.

Chart by Visualizer

Skupina samostatně pracujících zubních techniků také před kratší dobou zvedala ceny. Naprostá většina zubních techniků, kteří pracují ve vlastní praxi, zdražila své služby v průběhu jednoho roku. Konkrétně se jednalo o 82 % jedinců. Z nich 38 % zdražilo do jednoho roku, 31 % zubních techniků zdražilo během dvou měsíců a 13 % účastníků dokázalo zdražit za dobu ještě kratší. Zbytek respondentů se v odpovědích pohyboval mezi 14 a 36 měsíci. Dvanáct procent zubních techniků zvedalo ceny před 14 měsíci a 6 % samostatně pracujících zubních techniků zvedalo ceny před třemi roky. Průměrně zvedali cenu zubních náhrad zubní technici pracující ve svých praxích před 9,15 měsíci, což je o více než 3,85 měsíce nižší hodnota než u zubních techniků zaměstnanců.

Chart by Visualizer

Šetření probíhalo prostřednictvím internetu (email, sociální sítě) v období jara 2021. Z tohoto důvodu již informace nemusí být dostatečně validní, ale mohou výrazně napovědět, jak se v průběhu epidemie Covid-19 vyvíjel obor zubní techniky.

Následující díly:

2. díl – Polovině zubních techniků poklesl v roce 2020 příjem o více než 30 %

3. díl – Jak epidemie změnila charakter vyráběných náhrad v zubních laboratořích

4. díl – Většina zubních laboratoří musela omezit investice

Zdroj: Vlastní šetření

Našli jste chybu, překlep, či nepřesnost? Napište na centrum@cess.cz, nebo dolů do komentářů.

  • Facebook

Příspěvky jsou zveřejňovány nepravidelně, proto sleduj stránku CESS.CZ na Facebooku a nic ti neunikne.

Předchozí článekCeny dentálních materiálů za patnáct let vzrostly o 40 %Další článek Kolik zubních lékařů připadá na jednoho zubního technika v Evropě

2 komentáře

Pingback: Polovině zubních techniků poklesl v roce 2020 příjem o více než 30 % - CESS
Pingback: Jak epidemie změnila charakter vyráběných náhrad v zubních laboratořích - CESS

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Materiál nutný pro zhotovení zubních výplní zdražil o 15 %
  • Evropu obchází strašák z nadbytku zubních lékařů
  • Zubní lékaři nabízejí 14 % ordinačních hodin mimo trh veřejného zdravotního pojištění
  • Úhrady zubním lékařům za stomatologické výkony vzrostly v průměru o 14 %
  • Úskalí výpočtu mzdy v zubní laboratoři

Rubriky

  • Časová řada
  • Ceny
  • Covid 19
  • ČR
  • Dentální hygiena
  • Denturismus
  • Komentář
  • Pracovníci
  • Průměrná mzda
  • Průměrný plat
  • snímatelné zubní náhrady
  • Uncategorized
  • Velikost trhu
  • Zdravotní pojišťovny
  • Zpravodajství
  • Zubní lékař
  • Zubní technik
CESS.cz - Stránka, která pro Vás hledá, sbírá a vytváří ty nejzajímavější data ze stomatologie.
Zůstaňte s námi v kontaktu přes Facebook, nebo e-mail: centrum@cess.cz
Zásady cookies
Spravovat souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}